Better Decisions
For Better Life

Hé MKB'er, maak jij al gebruik van big data?

-

big data voor mkbAl een paar jaar vliegt de term big data je om de oren. Je kunt er eigenlijk niet meer omheen, ook niet in het MKB. Toch klinkt de term erg omvangrijk en is het voor veel midden- en kleinbedrijven lastig om te zien wat de waarde is van big data en hoe je ermee start. Ondanks die beren op de weg, is het wat mij betreft zeker de moeite om je in de kracht en kansen van big data te verdiepen. In dit blog lees je daarom meer over de inzet van big data voor het MKB.

Big data 101: de basics

De meesten denken bij big data voornamelijk aan heel veel data. Op zich niet zo raar, als je de term vertaald vanuit het Engels. De waarheid ligt wat complexer dan dat. Vanuit business intelligence classificeren we big data meestal met behulp van V’s: velocity, volume, variety. En soms wordt hier nog value aan toegevoegd. Een combinatie van data met bijvoorbeeld een hoog volume, een grote mate van variëteit en een hoge snelheid van aanlevering en verwerking leveren als snel het label ‘Big Data’ op. Hierbij is het vaak onduidelijk in welke mate de V’s voor moeten komen. Om het nog onduidelijker te maken, wordt vaak nog een criterium toegevoegd: big data is vaak lastig te verwerken door de moderne technologie. Al met al is de definitie van big data redelijk complex. Het is in elk geval méér dan alleen heel veel data. Complexe data, zoals de sensorgegevens, kunnen ook vallen onder big data, zelfs als je er pas net mee begint.

Big data voor het MKB

Zoals de vorige alinea al aangaf, is big data een veelomvattend en complex begrip. Logisch dat het een grote stap is om eraan te beginnen in het MKB. Toch zijn er verschillende redenen waarom het juist voor jou een meerwaarde biedt, denk hierbij aan:

  • Het verbeteren van producten
  • Het efficiënter uitvoeren van bedrijfsprocessen
  • Beter en sneller inspelen op veranderende behoeften in de markt


Helaas blijkt uit de peiling van MKB service desk dat bijna de helft van het MKB geen data-analyse in wil gaan zetten, vooral omdat ze denken dat het geen meerwaarde heeft voor hun bedrijf. Zonde! Big data is namelijk waardevol voor elk bedrijf, maar dan moet je wel weten waar je moet beginnen. 

Logisch dat je als MKB’er niet precies weet hoe je start met big data. Je hebt misschien geen budget voor investeringen op dit gebied, geen tijd, geen deskundigheid intern of problemen om de data te ontsluiten. Daarom is het belangrijk om klein te beginnen. Je hoeft niet direct een data-gedreven organisatie te worden. Er zijn verschillende manieren om met Big Data te beginnen zonder het gevoel te krijgen in het diepe te zijn gegooid. Nog steeds watervrees? De KvK biedt een mooie leidraad hiervoor, zij formuleren de volgende vier stappen:

  1. Start bij je klant: in deze stap bekijk je hoe big data waarde kan toevoegen voor jouw klant
  2. Zoek inspiratie: je kunt je idee uitwerken door voort te bouwen op wat anderen hebben bedacht, of helemaal blanco te beginnen
  3. Duik in de data: zodra je jouw vraag helder hebt, kun je bedenken welke gegevens je nodig hebt en waar je ze vandaan kunt halen. Dit kan zowel intern als extern zijn.
  4. Van idee naar praktijk: begin klein en probeer niet alles in één keer te doen.

De eerste stappen met big data

Als je bovenstaande stappen in beeld hebt gebracht, ben je al een heel eind. Toch komen bij veel ondernemers vragen op over welke (externe en interne) data relevant is, waar precies kansen liggen, welke analysetools ze nodig hebben en of ze het wel alleen kunnen. Wanneer je binnen jouw organisatie geen BI team hebt, raad ik het je zeker aan om hulp in te schakelen bij je proof of concept. Zo voorkom je teleurstellingen en kom je erachter wat de juiste werkwijze is voor jouw organisatie. En, belangrijker nog: op die manier kun je echt kansen benutten met big data! In het begin moet je zeker tijd inversteren, maar op termijn zorgen goede analyses voor meer geautomatiseerde acties en betere keuzes voor jouw bedrijf. Als je meer wilt lezen over data analystics voor jouw bedrijf, dan raad ik je aan om onderstaand eBook te downloaden.

In hoeverre ben jij al bezig met big data? Zie jij de kansen of is dit nog een stap te ver? Ik ben benieuwd naar jouw mening.

e-book data analytics