Blog_inner.jpg

Blog

De wat, hoe en waarom van open data voor BI

29 mei 2019 - John Boham -

BI team

open data voor biHoogstwaarschijnlijk heb je al vaker van het begrip open data gehoord: data die vrij beschikbaar is voor iedereen. Klinkt handig, maar dan moet je wel weten wat je ermee kan en wil doen. Daarom ga ik in dit blog wat dieper in op welke data precies onder open data vallen, hoe je er gebruik van maakt en waarom je open data moet gebruiken in combinatie met je BI activiteiten.

First things first: wat is open data?

Weet je alle ins en outs al van open data? Top. Dan kun je deze alinea overslaan. Voor alle anderen: een 101 over open data. Open data is de data waar je gemakkelijk toegang tot hebt als individu en organisatie. Er zitten geen wettelijke verplichtingen aan het gebruik en je hebt geen last van patenten, handelsmerken of copyright. Daarmee is open data een gegevensbron van gratis en herbruikbare data en informatie. Het idee hierachter is dat iedereen bij bepaalde gegevens zou moeten kunnen en dat je dit mag gebruiken en delen zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. Veel open data zijn gegevens over onderwijs, gezondheidszorg, logistiek en de financiële sector.

De beschikbare soorten open data zijn onder te verdelen in meerdere typen data. Over het algemeen wordt de data vrijgegeven door overheden of overheidsinstanties, maar wordt soms ook verzameld en vrijgegeven door niet-overheidsbedrijven. We kunnen de data in de volgende groepen onderverdelen:

  • Onderzoeksdata: deze data wordt ontwikkeld voor wetenschappelijke doeleinden en door onderzoeksinstituten
  • Geospatiale data: de data en informatie die de grootte, vorm en locatie van fysieke objecten weergeven
  • Transport data: data over publieke en private transportsystemen en routes.
  • Financiële data: data over bijvoorbeeld overheidsbudgetten en uitgaven, bruto-inkomsten, beurzen, en financiële informatie over personen en bedrijven
  • Milieudata: data over ecosystemen, uitstoot, leefomgevingen, verontreinigende stoffen, industriële activiteiten

 

Hoe gebruik je open data?

Inmiddels wordt open data door veel bedrijven (her)gebruikt om ons dagelijks leven wat gemakkelijker te maken. Ik vond een paar interessante voorbeelden van open data en licht er een aantal voor je uit:

Roudle

Op de website van Roudle beslis je eenvoudig waar je met iemand afspreekt om bijvoorbeeld te carpoolen of naar een andere plek te gaan. De website geeft je inzicht in files en het aantal kilometers dat iedereen moet maken, zodat je onnodige milieubelasting vermijdt. En natuurlijk bespaar je zo ook op de kosten van het maken van kilometers en langere reistijd. Het wegennet is veel complexer dan simpelweg een middelpunt in de kaart prikken, en Roudle begrijpt dit. Je kunt op deze manier 15-20% aan reistijd, -kosten en CO2-uitstoot besparen.

Local Focus

Met Local Focus zet je informatie snel om in visualisaties. De webapplicatie laadt eenvoudig data in en zorgt dat het in één oogopslag duidelijk is hoe bepaalde data ervoor staat.

Buienradar

Als rasechte Nederlander heb je vast gebruik gemaakt van buienalarm. Deze website en app geven je antwoord op een simpele vraag: “gaat het regenen?”. Met behulp van open data van de KNMI worden radarbeelden ingeladen en de Basis Registratie Topografie van het Kadaster zorgt dat je alle informatie op de kaart kan zien. 

Open data en BI: een perfect huwelijk

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk erg leuk zijn om te lezen, merk je dat deze weinig toegespitst zijn op de zakelijke markt. Een logische vraag is daarom ‘hoe kan ik open data inzetten in mijn bedrijf?’. Wat ons betreft wordt open data juist interessant voor bedrijven als je het combineert met je eigen data. Denk hierbij aan de basis voor kaarten, informatie over het openbaar vervoer, verkeersinformatie of wegafsluitingen: dit zouden interessante bronnen kunnen zijn om te combineren met je eigen data. Bijvoorbeeld voor marketing doeleinden: wil je weten waar een jouw doelgroep zich bevindt in Nederland voor een offline marketing campagne? Gebruik open data en stem hier je marketingactiviteiten op af. Het combineren van de beschikbare open data met je eigen bronnen, is waar je echte de waarde kunt toevoegen.

Aan de slag

De eerste stap om aan de slag te gaan, is kritisch kijken naar je eigen gegevens. Waar mis je nog bepaalde informatie die dieper ingaat op wat je nu al hebt? Wat zouden fijne aanvullingen zijn hierop? Bekijk ook de beschikbare bronnen van open data, zoals van de overheid of rijksoverheid op nationaal niveau, maar ook the world health organization op internationaal niveau. Als je een analyse maakt van je eigen bronnen en de open data, kun je al snel een waardevolle combinatie van beide maken. Ben je benieuwd wat de next steps zijn in data analytics? Download dan onderstaand e-book.

Maak jij al gebruik van open data? Hoe? Laat het me weten in een reactie.

e-book data analytics

Blog-Email-BG.jpg

AANMELDEN BLOG POSTS

Zoek op:

Onderwerp

Meer weergeven