Better Decisions
For Better Life

GIS en geo-data vraagstukken binnen BI: hoe ga je daarmee om?

-

GIS en geo-data vraagstukken binnen BI: hoe ga je daarmee om?

Wat zijn de slimste bezorgroutes? Wat zijn de drukste bezoektijden van je winkels? Wat zijn de meest aantrekkelijke locaties voor je onderneming? Vragen waarop je antwoord kunt geven met een Geographical Information System (GIS) en de input van verschillende openbare en bedrijfseigen geo-databronnen. Hoe je deze geo-data vraagstukken kunt aanpakken met Location Intelligence als onderdeel van je Businnes Intelligence, lees je in dit blog.

 

Location Intelligence: heel handig voor je business analyses

Met Location Intelligence krijg je op basis van locatiegegevens meer inzicht in de voor jouw onderneming relevante ruimtelijke aspecten. Aspecten waar je dan weer slim op kunt inspelen. De analyses van de verschillende soorten gegevens in space & time bieden je praktische handvatten om je ondernemingsdoelstellingen te bereiken. Zo biedt locatie-informatie je input voor het schetsen van toekomstscenario’s, het beheersen van de risico’s en het optimaliseren van de diensten en activiteiten van je onderneming. Locatiegegevens van bijvoorbeeld smartphonegebruik en sensoren kunnen – mits je ze zorgvuldig verzamelt en gebruikt – heel interessante informatie opleveren over potentiële klanten, hun voorkeuren, de duur van hun verblijf en de frequentie van hun bezoeken. Toepassingen van Location Intelligence die volgens marktonderzoek flink gaan groeien.

Bij Location Intelligence gaat het niet alleen om datavisualisaties op kaarten (ook handig), maar vooral om het analyseren van verschillende geo-databronnen als input voor je ondernemingsdoelstellingen. Location Intelligence is daarmee een handig en belangrijke aanvulling op de Business Intelligence van je onderneming. Daarnaast vullen ze elkaar op verschillende punten heel goed aan:

  • Belang van locatiegegevens: Bij Location Intelligence draait het vooral om de analyse van locatiegegevens. Bij Business Intelligence vormen locatiegegevens een onderdeel van de input voor de volledige business analyse. 
  • Analysemogelijkheden: Pure Business Intelligence toont op een kaart de resultaten van een analyse. Location Intelligence gaat nog een stapje verder: het aantal kaartlagen en de analyses groeien mee met je input en je vraagstellingen. 
  • Taken: In Business Intelligence toepassingen kun je op kaarten inzoomen, de resultaten filteren en overzichten printen. Location Intelligence biedt net even wat meer opties: je kunt interactieve resultaten analyseren, vergelijken, voorspellen en verbeteren.
  • Inzichten: Met Business Intelligence richt je je vooral op hoe een bedrijf ervoor staat. Location Intelligence richt zich meer op het “waarom” en “hoe” achter die vraag: Waarom is de verkoop op deze locaties met 20% gestegen? Hoe hebben weersomstandigheden en het aantal voetgangers de omzet beïnvloed?

Gebruik van open geo-data in BI

Voor het maken van goede analyses kom je een heel eind met je bedrijfseigen databronnen, maar ook en vooral heel waardevol zijn de open geo-databronnen. Deze zijn voor iedereen beschikbaar en erg interessant voor BI. Denk bijvoorbeeld aan de gegevens van het CBS, onderzoeksinstituten, universiteiten en de landelijke overheid die deze gegevens gratis en in redelijk gestandaardiseerde formaten aanbieden. Denk ook aan marktaanbieders die interessante (real-time) geo-data (tegen betaling) aanbieden, zoals via Google of verschillende social media providers. 

Belangrijk bij het gebruik van open geo-data is om goed op te letten of de gegevens in de dataset actueel zijn, de kwaliteit hebben die je zoekt en een bruikbaar formaat hebben. En scan ze natuurlijk op virussen voordat je ze uploadt in je eigen analysesysteem of er een koppeling mee maakt. 

 

GIS: verder bouwen

Het integreren, combineren en analyseren van al die verschillende bronnen met gegevens kan met verschillende systemen. Belangrijk is dat je de tool kiest die het beste bij je doelstellingen past. Vaak kan je met je huidige Business Intelligence systeem al veel stappen maken, maar soms is het toch praktischer om er een Geographical Information System naast te hebben die je dan integreert met je BI-applicatie. 

Daarnaast is het goed om te kijken op welke manier en waar je alle te combineren geo-data opslaat. Een specifieke geo-database, een online analytical processing aanpak en een goed geo-datamodel zijn dan helemaal geen slecht idee. Vooral als je veel gebruik wilt gaan maken van geo-data en beschikt over veel en grote geo-databronnen. Het zorgt ervoor dat het opslaan en ophalen van de gegevens een stuk sneller en gemakkelijker verloopt. 

Vergeet ook de visualisatiemogelijkheden van een tool niet. Het gemakkelijk kunnen werken met verschillende punten en lijnen, verschillende kaartlagen met een goed contrast en het gemakkelijk kunnen exporteren van visualisaties, helpen je enorm in het krijgen van die belangrijke inzichten in bijvoorbeeld je potentiële klanten of het optimaliseren van je logistiek.

 

The next step in BI

Wanneer je beschikt over nieuwe inzichten op basis van locatie-informatie kun je beter pinpointen waar de kansen en verbeteringen liggen voor je onderneming. Of het nu gaat om het optimaliseren van de aanrijroutes, de locaties van je winkels of de plek van je kantoor: het zorgvuldig en continu combineren en analyseren van de verschillende databronnen en het datagedreven werken spelen daarin een rol die steeds belangrijker wordt en waarmee je als onderneming net even die extra stappen zet. 

Ben je benieuwd wat de next steps zijn in data analytics? Download dan onderstaand eBook over Business Intelligence en Data Analytics.

 

e-book data analytics