Better Decisions
For Better Life

Waarom is digitalisering van je MKB-onderneming belangrijk?

-

Digitalisering MKBDigitalisering van een MKB-onderneming levert ontzettend veel op. En bijna tweederde van de Nederlandse MKB-ondernemers vindt meegaan in de digitale ontwikkelingen dan ook essentieel om te kunnen groeien. Maar bijna de helft weet niet precies hoe ze digitale toepassingen moeten inzetten om hun onderneming te laten groeien. Dit blijkt uit een recent onderzoek onder 1.023 Nederlandse MKB-ondernemers. In dit blog lees je wat de belangrijkste redenen voor digitalisering zijn voor MKB-ondernemingen. En welke tools MKB-ers het meeste gebruiken.

 

Onbekend maakt onbemind

Vooral ondernemers in de ICT-sector (83%) en in de zakelijke dienstverlening (78%) zien het belang in van digitalisering van hun MKB-onderneming. Daarna volgen de ondernemers in de retailsector (71%). In de bouw- en logistieke sector voelt 33% van de ondernemers deze urgentie. Nog niet iedere MKB-ondernemer onderschrijft dus direct het belang van digitalisering voor de groei van hun bedrijf. Dit komt voornamelijk door een gebrek aan inzicht in hoe ze digitale toepassingen het beste kunnen inzetten om te groeien.

Digitaliseringsslag

Uit het recente onderzoek blijkt ook dat in de afgelopen twee jaar 60% van de Nederlandse MKB’ers geïnvesteerd heeft in digitale ontwikkelingen. En 35% van de respondenten verwacht hierin het komend jaar meer te investeren. Dit weerspiegelt het idee dat een groot gedeelte van het Nederlandse MKB zich bezighoudt met digitalisering. Ondanks dat ze nog niet altijd direct voor ogen hebben waarom en hoe ze het beste digitalisering binnen hun onderneming een boost kunnen geven.

Dit komt voornamelijk doordat MKB-ondernemers vaak nog niet een volledig overzicht hebben van welke digitale toepassingen er allemaal precies zijn. En welke dan het meest geschikt zijn voor het laten groeien van hun onderneming. Dit vereist echter een langetermijnvisie, ook omdat de resultaten van digitalisering niet altijd direct zichtbaar zijn. En een langetermijnvisie op digitalisering schiet er bij kleinere bedrijven vaak in omdat het ondernemen zelf al zo veel tijd opslokt.

Tien redenen om te digitaliseren

Digitalisering levert echter zo ontzettend veel voordelen op voor veel MKB-bedrijven. Daarom de redenen om digitaal te gaan werken op een rijtje:

  1. De informatie die je verzamelt over bijvoorbeeld je klanten, is beter toegankelijk voor de medewerkers in je onderneming. Meer mensen binnen je onderneming weten meer en beter voor welke klanten jullie aan het werk zijn. Waardoor je meer gefocust kunt verkopen.
  2. Het is gemakkelijker om informatie over de klanten, maar ook over de resultaten van bijvoorbeeld marketingacties of de stand van zaken van de onderneming uit te wisselen. Hierdoor kunnen jullie sneller reageren op nieuwe ontwikkelingen.
  3. Vooral het onderling delen van grote hoeveelheden informatie is eenvoudiger. Dossiers, rapportages, overzichten: met één druk op de knop belanden ze op de computer van de collega die ermee verder kan.
  4. Het analyseren van de informatie is gemakkelijker. Cijfers over de uitgaven aan marketing campagnes, de inkopen en de verkopen en het overall reilen en zeilen van de onderneming zijn inzichtelijker door het gebruik van diagrammen en grafieken.
  5. Een belangrijk thema waar ook klanten steeds meer om vragen: digitaal werken is beter voor het milieu. Je vermijdt onnodige hoeveelheden papier, lange autoritten om elkaar te ontmoeten of teveel ingekochte producten die je uiteindelijk toch niet kunt verkopen.
  6. Digitale informatie is gemakkelijker te automatiseren. Regelmatige handmatige handelingen worden vermeden. En je kunt digitale toepassingen opdrachten geven om automatisch rapportages te draaien, nieuwsbrieven te verzenden of complexe berekeningen te maken.
  7. Digitaal werken betekent minder kosten voor kopiëren en fysieke opslag. Dus minder uitgaven aan dure toners en aan de huur van een ruimte om je voorraad op te slaan.
  8. Digitale informatie is gemakkelijker terug te vinden. De zoekfunctie in digitale tools is vaak zo krachtig dat je vergeet hoe je überhaupt vroeger die speld in de hooiberg kon vinden in de klantendossiers.
  9. Digitale informatie is gemakkelijker op te slaan op verschillende locaties. Dit zorgt ervoor dat je minder kwetsbaar bent bij bijvoorbeeld brand of overstromingen. Maar het zorgt er ook voor dat werknemers niet allemaal op kantoor hoeven te werken als dit niet noodzakelijk is. Dit scheelt weer veel huisvestingskosten.
  10. Digitaal werken maakt een bedrijf aantrekkelijk voor (jonge) werknemers. Het zorgt ervoor dat ze werk en privé beter kunnen combineren. Waardoor ze gemotiveerder, productiever en meer betrokken bij de onderneming zijn en blijven.

Meest gebruikte digitale toepassingen in het MKB

De MKB-ondernemers die het belang van digitalisering onderschrijven, maken vooral gebruik van tools voor de bedrijfsvoering zoals een online boekhoudtool of cybersecurity software (63% van de MKB-ondernemers gebruikt deze). Daarna volgen digitale toepassingen voor online marketing (54%), tools voor klantcommunicatie (44%), tools om papierloos (samen) te werken (35%), tools voor procesautomatisering (23%), hardware tools (15%) en tools voor het optimaliseren van het businessmodel (12%).

Big Data, BI en datawarehouse automation: ook en juist voor het MKB

Niet alleen de inzet van digitale tools helpt in het duurzaam laten groeien van je MKB-onderneming. Ook “grotere digitaliseringsoplossingen” als Big Data, Business Intelligence en het automatiseren van je datawarehouse leveren MKB-ondernemingen veel voordelen op.

Het gebruik van Big Data lijkt een grote stap om aan te beginnen als MKB’er. Toch zijn er meerdere redenen waarom het juist voor MKB-ondernemingen een meerwaarde biedt. Denk bijvoorbeeld aan de verbetering van je producten (door meer en sneller informatie over het gebruik), optimalisatie van je bedrijfsprocessen (door overzicht over alle relevante factoren) en beter en sneller inspelen op de veranderende behoeften in je afzetmarkt (door veel actuele informatie).

Ook Business Intelligence levert een MKB-onderneming heel veel op. Je krijgt op operationeel en tactisch niveau veel meer en betere informatie. Die duidelijker is weergegeven dan op een Excel-sheet. En die makkelijker te onderhouden is waardoor je altijd over de juiste en meest actuele informatie over de stand van zaken van je onderneming beschikt.

Ook het automatiseren van je datawarehouse levert je als MKB-onderneming veel voordelen op. Er zijn bijvoorbeeld minder handmatige werkzaamheden nodig. Dit verkleint de kans op fouten en vergroot de kwaliteit van de gegevens waarop je je analyses baseert. Daarnaast gaat het verzamelen van de gegevens gemakkelijker. Hierdoor kun je sneller beginnen met het maken van analyses van de gegevens en het trekken van conclusies over de stand van zaken van je organisatie. En doordat de IT-afdeling minder belast wordt, bespaar je tenslotte ook nog op de kostbare IT-werkuren.

Meer weten over digitalisering in het MKB?

Digitalisering levert MKB-ondernemingen veel voordelen op en er is veel mogelijk. Niet alleen met losse tools, maar ook met iets grotere toepassingen als Big Data, datawarehouse automation en Business Intelligence. Wil je meer weten over welke stappen je (nog meer) kunt zetten in de digitalisering van MKB-onderneming? Download dan het onderstaande eBook over Business Intelligence en Data Analytics.

e-book data analytics