Better Decisions
For Better Life

Digitalisering in het mkb- de 4 meest gehoorde drempels weerlegd

-

digitaliseren mkbHet is heel makkelijk om te roepen dat AI, IoT en BI de toekomst zijn. Het zijn stuk voor stuk bijzonder innovatieve technologieën, die je helpen om processen te verbeteren en je bedrijfsdoelen te halen. Maar innovatieve technologieën hebben alleen zin als je tijd, geld en kennis hebt om te digitaliseren. Die drie voorwaarden zijn voor large enterprises en multinationals vaak prima te regelen, maar zijn voor het mkb niet vanzelfsprekend. Hier moet met budgetten en prioriteiten worden geschoven én moet kennis vaak worden ingehuurd. Als midden- of kleinbedrijf heb je immers geen leger aan IT-specialisten in je schuur staan. Toch is digitalisering van het mkb dichterbij dan veel mensen denken. Je moet alleen het antwoord weten op de veel gehoorde “Ja-maars”.

 

Ja maar 1. “Digitalisering is niet voor ons”

10 jaar geleden had je een punt gehad. Toen wisten we nog niet waar het naartoe ging met de uitwisseling van data en was het vanzelfsprekend dat de giants onder ons op onderzoek uit gingen in plaats van de kleinere bedrijven. Inmiddels zijn er zoveel succesvolle pilots geweest met AI, Machine Learning, Cloud en BI dat we met zekerheid kunnen zeggen dat digitalisering een blijvertje is. Sterker nog, ik denk dat het MKB misschien nog wel meer winst haalt uit digitalisering dan de grotere bedrijven. Zo kan automatische data-verzameling via bijvoorbeeld IoT sensoren veel manuren besparen en levert een BI-tool je inzichten op waar tool-loze analisten maanden over zouden doen. Dit bespaart een hoop geld, maar spoort je ook aan om je constant te vernieuwen en aan te passen op je omgeving. En als er iets is dat je een competitive edge geeft, is het wel aanpassingsvermogen.

 

Ja maar 2. “We hebben te weinig mankracht”

Als digitale innovaties je tijd en geld besparen, los je ook het probleem van te weinig mankracht op. In het begin zal dit niet meteen zo zijn: digitaliseren is een proces dat juist tijd en geld kost. Maak daarom eerst een business case, waarin je berekent wat de digitalisering van je processen je op korte en lange termijn gaat opleveren. Hierdoor weet je niet alleen wat je kunt verwachten van de omslag; een business helpt je daarnaast om draagvlak te creëren bij het management. Want als jij kunt aantonen dat de implementatie van digitale innovaties jullie bedrijf snel kosten en tijd laat besparen, is de beslissing om te digitaliseren makkelijker gemaakt.

 

Ja maar 3. “We hebben de kennis niet”

Een ander veelgehoorde drempel gaat over kennis. Want Business Intelligence mag dan prachtig klinken: wat is het precies, wat heb je ervoor nodig en hoe voer je het uit? Het is logisch dat mkb-bedrijven zich af laten schrikken door het shiny imago van nieuwe technologieën. Gelukkig zien we IT vendors hun software voor bijvoorbeeld AI en BI steeds gebruiksvriendelijker maken. De dashboards werken intuïtief, er wordt veel gebruik gemaakt van visuals en software vendors onderscheiden zich steeds vaker met een uitstekende customer service. Als je je IT-afdeling tijd en ruimte geeft om zich in te lezen in de nieuwe technologieën, komen jullie echt al een heel eind. 

 

Ja maar 4. “Dit klinkt allemaal veel makkelijker dan het is”

Ik kan me goed voorstellen dat je ondanks de vele mogelijkheden toch huiverig blijft. Digitaliseren is ook niet niks, zeker in het mkb waar je je weinig kostbare missers kunt permitteren. Maar laat ik ook deze Ja Maar kunnen weerleggen! Naast de steeds behulpzamere customer service van IT vendors zijn er ook teams van specialisten die je tijdelijk in kunt huren. Zij trainen je IT-afdeling (of IT-er, als je geen hele afdeling hebt) en helpen je met de implementatie van de nieuwe technologieën, zoals Cloud of BI. Meestal bieden dit soort teams na afloop een abonnement aan zodat je hun hulp kunt blijven inroepen als dit nodig is. Handig, want zo heb je alle gemakken van een specialistisch team zonder dat je aan acht nieuwe contracten vast zit.

Het externe team geeft je de eerste zet en lost hiermee het kennis- en mankrachtprobleem op. En omdat zij precies weten wat ze doen, gaat je bedrijf al snel profiteren van de kosten- en tijdsbesparingen. Alle drempels uit de weg!

Ben je overtuigd van de kracht van digitalisering voor het mkb? En wil je meer informatie over een van de belangrijkste onderdelen: data analytics? Download dan onderstaand e-book!

e-book data analytics